شنبه 29 تير 1398 - 17 ذي القعده 1440 - 20 ژولاي 2019
صفحه اصلي/خانواده

نوجوانان از مصرف لبنیات و مواد مغذی غافل نشوند

توصيه هاي سلامت در ماه مبارک رمضان ۳:

نوجوانان از مصرف لبنيات و مواد مغذي غافل نشوند

يک متخصص تغذيه در توصيه به نوجوانان در ايام ماه مبارک رمضان، بر لزوم مصرف لبنيات و نشاسته ها براي پيشگيري از ضعف بدن و بيماري ها تاکيد کرد.

برليانت بزرگمهر متخصص تغذيه و مشاور رئيس انجمن تغذيه ايران در گفت و گو با خبرنگار مهر در خصوص تغذيه سالم براي نوجوانان در ايام ماه مبارک رمضان گفت: نوجوانان و افرادي که چند سالي است روزه مي‌گيرند، به دليل اينکه در سن رشد هستند بايد در فاصله بين افطار تا سحر از مواد ضروري براي رشد بدن استفاده کنند تا مقاومت آنها در برابر بيماري‌ها پايين نيايد و از تشنگي نيز پيشگيري شود.

وي با بيان اينکه برخي تغذيه‌هاي غلط در ماه مبارک رمضان موجب بروز عوارضي از جمله سردرد و سرگيجه در روزه داران کم و سن و سال مي‌شود اظهار داشت: اين امر به دليل افت قند خون و کمبود مواد نشاسته‌اي در بدن است به همين منظور اين افراد بايد به ويژه در وعده سحري به جاي مصرف مواد قندي از مواد نشاسته‌اي استفاده کنند. چراکه مواد نشاسته‌اي در طول روز به تدريج در بدن آزاد مي‌شوند و از گرسنگي جلوگيري مي‌کنند.

اين متخصص تغذيه براي پيشگيري از يبوست نيز اظهار داشت: روزه داران در فاصله افطار تا سحر شش تا هشت ليوان آب را مصرف کنند تا علاوه بر تأمين آب بدن در روز، مانع بروز يبوست نيز شوند. همچنين مصرف سبزي و ميوه‌ها به دليل داشتن فيبر موجب پيشگيري از اين بيماري شده و به حفظ آب در بدن کمک مي‌کند به همين منظور استفاده از اين مواد در وعده‌هاي سحري و افطار ضروري است.

بزرگمهر تاکيد کرد: نوجوانان به ويژه افرادي که براي اولين سال است روزه مي‌گيرند حتماً در وعده سحري سالاد مصرف کرده و از خوردن مواد مغذي غافل نشوند تا با کاهش مقاومت بدن دچار سرماخوردگي نشوند.

وي با بيان اينکه مصرف لبنيات به دليل داشتن کلسيم، روي و پروتئين براي تمامي روزه داران به ويژه نوجوانان ضروري است، تاکيد کرد: وعده اصلي روزه داران بايد وعده سحر باشد و روزه داران به ويژه روزه داران سال اولي حتماً از لبنيات ازجمله، شير، ماست، کشک و غيره استفاده کنند تا مواد لازم براي رشد به بدن آن‌ها برسد.

اين متخصص تغذيه تاکيد کرد: توصيه مي‌شود ميزان نمک و چربي غذاهاي اين ماه به ويژه در سحر کاهش يابد. به علاوه نخوردن سحري موجب گرسنگي، افت قند و تشنگي مي‌شود به همين منظور نبايد اين وعده به صورت خلاصه يا در حد چندين لقمه باشد.

تعداد بازديد:78 آخرين تغييرات:98/02/23
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر