شنبه 29 تير 1398 - 17 ذي القعده 1440 - 20 ژولاي 2019
صفحه اصلي/پزشكي

غذاهایی که نباید سحری خورد/ افطار و شام یکی شود

توصيه‌هاي طب‌سنتي در ماه رمضان؛

غذاهايي که نبايد سحري خورد/ افطار و شام يکي شود

يک متخصص طب سنتي با تاکيد بر اهميت وعده سحري، غذاهايي که مناسب اين وعده نيست را تشريح کرد.

رضا منتظر، متخصص طب سنتي، درباره اين که در وعده سحري غذاي پخته شده يا کبابي بهتر است يا غذاي حاضري، به خبرنگار مهر، گفت: مهم نيست غذاي وعده سحر پختني يا حاضري باشد اما حجم غذا آن قدر زياد نباشد که بعد احساس عطش مفرط بکنيد.

وي تصريح کرد: غذايي که در وعده سحري استفاده مي‌کنيد خيلي تند و شور يا حتي خيلي شيرين نباشد زيرا باعث عطش در طول روز مي‌شود. همچنين در وعده سحر غذاهايي که به اصطلاح آب مي‌کشد مثل ماهي و کباب يا غذاهايي که سير و پياز زياد دارد مناسب نيست.

منتظر در پاسخ به اينکه آيا غذاهاي پلويي براي سحر مناسب هستند يا نه، گفت: بهتر است که در وعده سحر بيشتر نان استفاده شود و برنج را براي وعده افطار بگذاريد.

اين متخصص طب سنتي تاکيد کرد: سحري وعده مهمي است و حتماً بايد مصرف شود. گذشته از اين که ساعات سحر از نظر معنوي حال خوبي را براي روزه‌دار ايجاد مي‌کند از نظر پزشکي هم در اين روزهاي طولاني خوب نيست که شام بخوريم و تا افطار فردا شب چيزي نخوريم. وعده سحري حتماً بايد خورده شود و در روايت هم آمده ولو حتي چند عدد خرما باشد و آب و اين طور نباشد که بخوابيم تا صبح و سحري را استفاده نکنيم.

منتظر ادامه داد: از سوي ديگر نکته مهم درباره شام اين است که در روزه‌هاي طولاني مثل اين فصل تاکيد ما بر اين است که افطار و شام يکي باشد. اين طور نباشد که افطار مصرف کنيد و يک ساعت بعد شام بخوريد. يکي از دلايل پرخوري و سو هاضمه در ماه مبارک فاصله انداختن بين افطاري و شام است.

وي يادآور شد: الان افطار حدود ساعت هشت و نيم مي‌شود و بعد مي‌خواهيد ساعت ۱۰ شب غذا بخوريد که همين منجر به مشکل و سو هاضمه مي‌شود. تاکيد ما اين است که بعد از خوردن غذا نبايد خوابيد و بعد همين باعث مي‌شود هنگام سحر سير باشيد و سحري نتوانيد بخوريد. يک چرخه غلطي راه مي‌افتد که به خاطر اين فاصله انداختن ايجاد مي‌شود.

اين متخصص طب سنتي تاکيد کرد: اگر الان زمستان بود و اذان ساعت ۵ بعد از ظهر بود شايد منطقي بود که افطار بخوريد و بعد شام اما الان اصلاً توصيه نمي‌شود و تاکيد مي‌کنيم که به هيچ عنوان بين افطار و شام فاصله نياندازند و اين دو وعده را يکجا کنند.

منتظر در پايان تصريح کرد: سحري براي بدن نياز است و اين عادت را اگر کم هم هست بايد در بدن ايجاد بکنيد و اگر شما فقط شام بخوريد تا افطار بعدي بيست ساعت هيچ چيز به بدن نرسيده و سحري براي قوت بدن و براي اين که شما فعاليت روزانه طبيعي داشته باشيد لازم است ولو اين که مقدارش کم باشد.

تعداد بازديد:86 آخرين تغييرات:98/02/25
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر