دوشنبه 27 خرداد 1398 - 13 شوال 1440 - 17 ژوئن 2019
صفحه اصلي/مقالات

تخریب بقیع مسئله جهان اسلام است نه شیعه/ نسبت به ۸شوال سکوت کردیم

طي نشستي در مهر مطرح شد؛

تخريب بقيع مسئله جهان اسلام است نه شيعه/ نسبت به ۸شوال سکوت کرديم

احمد ابراهيمي، پژوهشگر مستند «پايان سکوت» گفت: تخريب بقيع اصلاً قضيه شيعه نيست، بلکه قضيه جهان اسلام است. هدف وهابيت براي تخريب بقيع، خود اسلام بود، نه فقط شيعيان.

به گزارش خبرنگار مهر، مستند پايان يک سکوت، به مناسبت سالروز تخريب بقيع روز گذشته با حضور عوامل اين مستند، در خبرگزاري مهر، نمايش داده شد.

اين مستند با اجراي سيدکاظم احمدزاده در گفتگو با شخصيت‌هاي ديني و دانشگاهي مختلف مانند آيت الله صديقي، حجت الاسلام رفيعي، حجت الاسلام پناهيان، حجت الاسلام کاشاني، حجت الاسلام قاسميان، محمدصادق کوشکي، علي اکبر رائفي پور و…، به بررسي موضوع ۸ شوال و سکوت جوامع اسلامي در مورد جنايت آل سعود در تخريب قبور ائمه بقيع مي‌پردازد.

عوامل اين مستند با حضور در خبرگزاري مهر، به تبيين موضوعات مطرح شده در آن پرداخته‌اند که در ادامه مي‌خوانيد؛

لازم به ذکر است مستند «پايان يک سکوت» سه شنبه ۲۱ خردادماه ساعت ۲۳:۳۰ از شبکه سوم سيما پخش خواهد شد.

نسبت به قضيه ۸ شوال سکوت کرده‌ايم

احمد ابراهيمي محقق و پژوهشگر آثار اسلامي در اين نشست در مورد مستند «پايان يک سکوت» گفت: ما نزديک به ۱۲ سال است که گروهي به نام گروه مردمي بهشت بقيع را سامان داده‌ايم که چهار مستند را تا الان توليد کرده‌ايم. مستند اول ما در سال ۹۱ به نام «بهشت ماندني است» توليد شد که اولين مستندي بود که در ايران و در جهان اسلام در مورد بقيع ساخته شد. شايد در حد چند گزارش کوتاه در برخي شبکه‌هاي ماهواره‌اي به اين موضوع پرداخته شده باشد اما مستندي که به صورت مفصل به موضوع بقيع بپردازد، نداشته‌ايم.

وي ادامه داد: ما مخالفيم که در روز ۸ شوال صرفاً و فقط بخواهيم عزاداري کنيم. تخريب قبور ائمه بقيع، باعث عزاي ماست ولي بايد يک حرکتي کرد و اعتراض کرد.

وي افزود: داستاني که براي ارامنه در سال ۱۹۱۵ ميلادي پيش آمده، باعث شده هر سال ارمني‌ها در کل جهان به اين اتفاق اعتراض کنند. ما به درستي و غلطي قضيه ارامنه کاري نداريم و به آن وارد نمي‌شويم، بحث ما اين است که ما نسبت به موضوعات خودمان ساکتيم. مثلاً بزرگترين نسل کشي شيعيان در کربلا در سال ۱۲۱۹ قمري رخ داده که همه را سر بريدند اما ما نسبت به آن سکوت کرده‌ايم.

احمد ابراهيمي گفت: اساتيد دانشگاه و علمايي که در اين مستند ما با آنها صحبت کرديم اذعان داشته‌اند که ما در مورد مسئله ۸ شوال کم کاري کرده‌ايم.

وي افزود: مستند اول ما بر اساس تحقيق و پژوهش بود. ما نزديک به ۳۰۰۰ سند که مربوط به آن سال‌ها مي‌شود و براي کشورهاي مختلف است را جمع آوري کرديم. در آن مستند ما براي اولين بار سندي را منتشر کرديم که مربوط به عبدالرحيم صاحب الفصول حائري است. ايشان يک عالم شيعه ايراني و اهل تهران است. ايشان يک سال پس از تخريب به حج مي‌رود که دولت ايران در آن سال حج را به خاطر بي حرمتي به حرم پيامبر (نه قصه بقيع) ممنوع کرده بود. ايشان عبدالعزيز پادشاه عربستان را ملاقات مي‌کند و سندي را از عبدالعزيز مي‌گيرد که اجازه دهند آنجا بازسازي و تميز شود. آنجا را مثل يک زمين کشاورزي شخم زده بودند. يک عکاس مصري يک سال پس از تخريب از بقيع عکس گرفته است. ايشان مي‌تواند اين سند را از عبدالعزيز بگيرد. در مستند اول به اين مسئله پرداخته شد. اين سند الان در ايران است که خيلي مهم است ولي به آن بي توجهي شده است. اين سند را مي‌توان پيگيري حقوقي کرد.

عزاي عمومي اهل سنت در مورد فاجعه بقيع

وي ادامه داد: سند ديگر تلگرافي از شهر سلماس است که شيعه و سني در آنجا زندگي مي‌کنند. قصه اين تلگراف اين است که برادران اهل سنت هم در آن روز تخريب بقيع، عزاي عمومي اعلام کردند و در آن عزا شرکت کردند.

وي اظهار داشت: سند ديگر هفته نامه‌ام القراست که در مکه چاپ مي‌شد که به تاريخ ۱۷ شوال ۱۳۴۴ که متن فتواي تخريب در آن است. يعني تخريب که انجام شد، علماي مدينه با فشار عبدالعزيز، فتوا را صادر و منتشر کردند.

احمد ابراهيمي گفت: مستند ديگر ما «پنجره هاي بهشت» بود که در آن قصه ضريح حرم اهل بيت بقيع را به تصوير کشيديم. اين ضريح را هنرمندان اصفهاني در ايران ساختند که در آن زمان هزار تومان هم هزينه آن شده بود و به مدينه منوره حمل شده بود.

وي افزود: مستند بعدي ما «پنجره فولاد بهشت» نام دارد. خود اهل سنت هم به بقيع، جنة البقيع مي‌گويند. گويي بخشي از بهشت است. در اين مستند ما در مورد عکاس اين ضريح که يک عکاس آلماني به نام ارنست هولتسر صحبت کرديم.

وي ادامه داد: مستند آخر هم به نام «پايان يک سکوت» است که ۹۶ سال سکوتي که در مورد تخريب بقيع اتفاق افتاده را نقد کرديم. ما با ۲۰ نفر از افراد شناخته شده از اساتيد دانشگاه و وعاظ و… مصاحبه کرديم. به نظر کار خوبي مي‌رسد که اگرچه مقداري طولاني شده و ۵۵ دقيقه است ولي چاره‌اي نداشتيم چراکه با ۲۰ نفر صحبت کرده بوديم.

وي افزود: قضيه تخريب بقيع اصلاً قضيه شيعه نيست بلکه قضيه جهان اسلام است. در عکس‌هاي قديمي بقيع نشان مي‌دهد که آنجا حدود ۹ گنبد وجود داشته است که يکي از آنها حرم اهل بيت بقيع است. بقيه براي اهل سنت است. هدف وهابيت براي تخريب بقيع، خود اسلام بود، فقط شيعيان نبود. کنار حرم ائمه بقيع، مقبره دختران و همسران پيامبر و برخي صحابه است.

وي ادامه داد: ما در مستند قبلي خود قبر ابن تيميه را نشان داديم. او خيلي مورد وثوق وهابيت است. قبر او در سوريه است و اين‌همه خرابي در مورد بناهاي اسلامي توسط داعش صورت گرفته، اما به اين بنا و قبر ابن تيميه دست نزدند. اگر واقعاً اعتقاد دارند که بناء بر قبور حرام است بايد آن را نيز تخريب مي‌کردند اما نکردند.

ابراهيمي در پايان گفت: در کتاب توحيد محمد ابن عبدالوهاب، حديثي دارند که «خير القبور الدوارس» يعني بهترين قبرها، قبرهايي هستند که پشت آنها مانند ماهي باشد. اگر واقعاً به اين اعتقاد دارند بايد بناهاي مربوط به خود را نيز خراب کنند. معاويه در دمشق حرم دارد، بخاري در ترکمنستان حرم دارد و در آن طلاکاري و نقره کاري شده است که اينها را حرام مي‌دانند.

۸ شوال پتانسيل يک مستند ۳۰ قسمتي دارد

مهرداد طاهري تهيه کننده و کارگردان تلويزيون نيز در اين نشست در مورد مستندهاي توليد شده اين گروه گفت: يک سيري ما در اين سال‌ها طي کرديم که يک دغدغه خودجوش بوده است. بحث اين بوده است که براي موضوعي مانند ۸ شوال يا يوم الهدم را کاري کنيم. قرار بود يک کاري در حد کليپ کار کنيم که در سال ۹۲ روي آنتن رود اما وقتي با اسناد و مباحث معطوف به قضيه ۸ شوال مواجه شديم، مسئله آنقدر براي ما مهم شد که ديديم نمي‌توان ساده از کنار موضوع عبور کرد. يک مستند ۳۰ قسمتي مي‌توان در اين موضوع با حمايت يک شبکه يا يک سازمان، درست کرد اما متأسفانه اين اراده تاکنون وجود نداشته است.

وي ادامه داد: ما در اين مستندها، بنا نداشتيم که بحث‌هاي فقهي و جدي بين فرق و مذاهب را در اين موضوع طرح کنيم. بلکه بيشتر هدف ما اين بود که يک سوال ايجاد کنيم. پرسش ما اين بود که آيا درست است که کشور در روز ۸ شوال هيچ عکس العمل و بازخوردي نسبت به قصه تخريب حرم ائمه بقيع نداشته باشد؟ واشينگتن، نيويورک، کراچي، عراق و… در ۸ شوال يک حرکتي انجام مي‌شود و اعتراض خود را نسبت به کاري که وهابيت در سال ۱۳۴۴ قمري انجام داده، اعلام مي‌کنند. چرا در ايران يک گردهمايي نيست؟ بناي ما اين بود که اين اعتراض شکل گيرد. نيت ما اين نبود که در اين مستند تحليل داشته باشيم يا سندي را رو کنيم. اين مسئله را به مراحل بعدي واگذار کرديم و اين فاز اول کار ما بود. تحليل و بررسي در مورد مسئله ۸ شوال را به بعد موکول کرديم. بايد در اين قصه به علما مراجعه شود و مورد تحليل جدي قرار بگيرد. بحث ما در اين مستند اين بود که ما نسبت به مسئله ۸ شوال سکوت کرده‌ايم و اين سکوت بايد شکسته شود.

وي افزود: وهابيت از حربه‌اي استفاده مي‌کنند که بر يک نقطه ضعف انسان‌ها يعني فراموشي تکيه مي‌کنند. با اين تغييراتي که در مورد بناهاي تاريخي اسلامي رخ مي‌دهد، حافظه تاريخي جهان اسلام ممکن است دچار اختلال شود. وقتي نمادها از بين رود، گرايش مردم را از بين برده‌ايد.

مهرداد طاهري گفت: همه قبرهاي بقيع، يک اتاقکي و سقفي داشته‌اند مانند وادي السلام. در مدينه نيز همه قبرها هويت داشته‌اند. اما اينها همه را از بين برده‌اند. آنها به ما اتهام مي‌زنند که شما به قبرستان مي‌رويم و سوي قبرها نماز مي‌خوانيد در صورتي که چنين چيزي نيست.

وي در پايان گفت: موضوعات مرتبط با عتبات و زيارتگاه‌ها و… مسئله ما بوده و هست و از هر زاويه‌اي که به مسئله نگاه کنيد، جذاب است. ما فاز دوم همين برنامه «پايان يک سکوت» را با عنوان ديگري ادامه خواهيم داد که با مجموعه‌اي از چهره‌ها گفتگو خواهيم کرد که برنامه‌اي مفصل و تحليلي است و از نظرگاه‌هاي مختلف علما به مسئله خواهيم پرداخت.

اهميت اسناد تصويري در مورد قبور ائمه بقيع

کمال الدين شاهرخ پيشکسوت هنر عکاسي آئيني و استاد دانشگاه نيز در اين نشست در مورد اهميت اسناد تصويري در مورد قبور ائمه بقيع گفت: موادي که در مستندسازي در اين حوزه خيلي کاربرد دارد، اسناد و مدارک تصويري است که مي‌تواند تغييرات را در طول سال‌هاي مختلف نشان دهد. امروز مسئله عکس و تصوير، ارتباط خوبي با مخاطب ايجاد مي‌کند. آقاي ابراهيمي اسناد و مدارک خيلي خوبي را در اين سال‌ها در مورد بقيع جمع آوري کرده‌اند و در کنار اين، اسناد تصويري نيز دنبال شده و جمع آوري شده است. همين عکس‌ها تا چند سال پيش در منابع چاپ شده هم دقيق ثبت نشده بود. ما نمايشگاه‌هاي عکسي از اسناد و تصاوير جديد و قديم بقيع نيز برگزار کرده‌ايم.

وي ادامه داد: شايد آرشيوي که ما در ايران از عکس‌هاي قديم مکه و مدينه داريم در هيچيک از کشورهاي منطقه وجود ندارد. خيلي از اسناد تصويري ما، امروز در اين حوزه موجود است. با اين اسناد تصويري مي‌توان روند تغييرات رخ داده در مورد بناهاي تاريخي اسلامي در مکه و مدينه را دقيقاً رصد کرد.

وي افزود: اگر بخواهيم يک پژوهش تصويري خيلي جامع در مورد مدينه انجام دهيم، عکس‌هاي خوبي داريم که مي‌توان از آن استفاده کرد و تنها تصوير مي‌تواند به ما کمک کند که چه اتفاقي رخ داده است. در مورد بقيع فقط چند ضلعي قبور تخريب شده در حافظه ما هست در حالي که عکس‌هاي زيادي از بناها و گنبدهاي ائمه بقيع وجود دارد. جا دارد از مرحوم يگانه دوست نام ببرم که دهه ۴۰ و ۵۰ از عکاس‌هاي به نام بود و عکس‌هاي شاخصي از آن فضا داشت. تنها عکس‌هايي که ما از بقيع بعد از تخريب داريم مربوط به ايشان است و خاطرات خيلي جالبي از اين محل هم عنوان مي‌کردند. به هر حال در حوزه رسانه‌اي خيلي مي‌توانيم از عکس استفاده کنيم و خيلي از اينها هم تا به حال مورد استفاده قرار نگرفته است.

پروژه تخريب اماکن اسلامي

وي در پايان گفت: تخريب اماکن اسلامي پروژه‌اي است که آنها از صد سال پيش آغاز کرده‌اند. جاهاي خيلي معتبري در مدينه را به بهانه توسعه حرم از بين برده‌اند. اين يک برنامه درازمدتي است که از جهل مردم و فراموشي استفاده کنند و دست به تخريب بزنند.

سيدحسن اطيابي، مدرس عکاسي نيز در اين نشست گفت: الان تورهايي براي جنگل‌هاي شروود در انگلستان تبليغ مي‌کنند که در آنجا نمادي از رابين هود را اجرا مي‌کنند و معرفي مي‌کنند. اينها نمادهاي اسلام و تشيع را نابود مي‌کنند ولي براي خود يکسري نمادهاي افسانه‌اي مي‌سازند.

وي ادامه داد: سالروز ۸ شوال باعث شد هنرمندان و اصحاب رسانه، رسالتي را بر دوش خود احساس کنند که چرا ما روي آن کار نکرده‌ايم. نمادي که واقعي بوده و حق تمام مسلمين است، تخريب شده و اينگونه مورد غفلت واقع شده است.

وي اظهار داشت: کشوري مانند هلند، تنها اثر تاريخي اش، خانه يک رمان نويس است که براي صد سال پيش است و اين نماد تاريخي آنها است. هلندي‌ها خيلي به آن بنا اهميت مي‌دهند اين در حالي است که نمادهاي واقعي جهان اسلام به راحتي تخريب مي‌شود و مجامع بين المللي و صاحبان قلم و صاحبان کرسي نسبت به آن سکوت کرده‌اند.

تعداد بازديد:22 آخرين تغييرات:98/03/21
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر