چهارشنبه 27 شهريور 1398 - 18 محرم 1441 - 18 سپتامبر 2019
صفحه اصلي/مقالات

نامه امام رضا(ع) به عبدالعظیم از بهترین الگوها برای زندگی است

محمدباقر پوراميني در گفتگو با مهر:

نامه امام رضا(ع) به عبدالعظيم از بهترين الگوها براي زندگي است

امام رضا (ع) در نامه‌اي به حضرت عبدالعظيم مجموعه‌اي کوتاه از اندرزهاي نغز را براي زندگي اجتماعي ارائه فرمودند که اين منشور يکي از بهترين نمونه‌هاي عملي براي زندگي است.

حجت الاسلام محمدباقر پوراميني در گفتگو با خبرنگار مهر به مناسبت ميلاد امام رضا (ع) در مورد آن حضرت گفت: صميميت اجتماعي و روح جمعي نياز امروز جامعه است تا همگان ضمن دوري از دشمني با يکديگر، اصول تعامل بهتر را بازتعريف کنند و با اخوت و برادري در نوع معاشرت با هم سبقت گيرند. امام رضا (ع) در نامه‌اي به حضرت عبدالعظيم مجموعه‌اي کوتاه از اندرزهاي نغز را براي زندگي اجتماعي ارائه فرمودند که اين منشور يکي از بهترين نمونه‌هاي عملي براي زندگي است. نام حضرت عبدالعظيم حسني براي همگان آشناست. عالمي فرزانه و امامزاده‌اي معزز که «ري» به فروغ او نورانيت خاصي يافته است. او که محضر سه امام معصوم را درک کرده بود با هجرت جهادگونه خود به ايران، بذر محبت و پيروي مردم اين خطه را نسبت به اهل بيت (ع) کاشت.

مدير گروه کلام پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي افزود: امام رضا (ع) در نامه خود به عبدالعظيم چند نکته محوري را يادآور شدند تا او به مردم ابلاغ نمايد. روح کلي اين نامه حاکميت فضاي صميميت در روابط اجتماعي جامعه ديني است. صميمت احساس نزديکي است. يعني توانايي ايجاد رابطه عميق و ايجاد هم دلي با ديگران. وقتي به صميمت اشاره مي‌شود حوزه‌هاي مختلفي را مي‌تواند شامل گردد که حوزه اجتماعي از اهميت خاصي برخوردار است. اجتماعي بودن از خواص فطري انسان است و قرآن حيات جمعي را يک حقيقت مي‌داند.

وي سپس گفت: روح جمعي نيازهاي مشترک اجتماعي انسان‌ها را آن چنان به يکديگر پيوند مي‌زند و زندگي را به گونه‌اي وحدت مي‌بخشد که افراد را در حکم مسافراني قرار مي‌دهد که در يک کشتي سوارند و به سوي مقصدي مشترک در حرکت‬ ‏اند. آنان يا همه با هم به منزل مي‌رسند و يا همه با هم از رفتن مي‌مانند. آسيب به بخشي از آنان، آسيب همگاني و فراگير خواهد بود و به واقع سرنوشت يگانه‏اي پيدا مي‌کنند. زيرا مردمي که تفکر و روحيه جمعي دارند، همانند قوا و اعضاي انسان مي‌گردند که ذاتاً و فعلاً در شخصيت انسان جريان مي‌يابد و لذت و دردشان عين لذت و درد انسان است و سعادت و شقاوت شأن عين سعادت و شقاوت انسان است.

محمدباقر پوراميني ادامه داد: براي روشن شدن صميميت اجتماعي از جايگاه محبت به عنوان يکي از قواي ناشناخته الهي نيز نبايد غافل ماند. سبک زندگي اجتماعي بايد در رابطه‌هاي همراه با اخوت، محبت و انس شکل گيرد. اين مهم در نامه امام رضا (ع) به عبدالعظيم متبلور است. ايشان از جامعه پيروان خود چنين انتظار دارند: مؤمنان بر يکپارچگي صف خود تلاش کنند؛ راه نفوذ شيطان را براي درهم شکستن صميميت جامعه و ايجاد دشمني سد نمايند؛ مؤمنان فضاي راستي، درست گويي، امانت داري، گره گشايي و محبت را در ميان خود رواج دهند و همگان از آسيب‌هاي اجتماعي و رفتاري چون عدم صداقت، دروغگويي، خيانت و ستيزه جويي پرهيز کنند، زيرا اين آسيب‌ها سبب اختلال در جامعه مؤمنان مي‌شود.

وي افزود: نکته محوري فرمايش امام رضا (ع) اين فراز است: «فَإِنَّ ذَلِکَ قُرْبَةٌ إِلَيَّ» يعني تلاش براي صميمت با مؤمنان و دوري از اختلال در اين صف و حقيقت يکپارچه، زمينه نزديکي به امام را فراهم مي‌سازد. اين سخن امام اين هشدارها را در پي دارد: اگر انسان در رابطه بين مؤمنين کارش اختلال داشت، اين انسان از ولايت امام خارج است. اگر گرفتاري مؤمني را توانست حل کند و نکرد، از نگاه محبت آميز خارج مي‌شود. اگر با دروغ در فضاي حقيقي (يا آن گونه که امروز رايج است مجازي) آبروي فردي ريخته شد، به رابطه خود با امام اخلال وارد کرده است. به ميزان انس با مردم، انس امام را مي‌توان جلب کرد و به ميزان دوري از مردم و عدم توجه به نيازها و عدم تلاش در حل گرفتاري آنان، از امام فاصله گرفته ايم.

محمدباقر پوراميني در پايان گفت: اين نوع نگاه به جامعه و مردم، همان حقيقت رابطه ايماني است که پاي بندي به آن، رابطه مردم با امام را مستحکم‌تر مي‌سازد. اميد است دوست داران امام رئوف که علاقه مند به جامعه‌اي در طراز انديشه و فکر امام هستند، بر زيبايي‌هاي اخلاقي و رفتاري با مردم اصرار ورزند و در محبت نسبت به يکديگر سبقت گيرند و ضمن حراست از حفظ ارتباطات صميمي در جامعه، نسبت به خطرات و آسيب‌هاي مختل کننده ارتباطات جمعي هوشياري بيشتر داشته باشند.

تعداد بازديد:131 آخرين تغييرات:98/04/22
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر