دوشنبه 27 آبان 1398 - 20 ربيع الاول 1441 - 18 نوامبر 2019
صفحه اصلي/اجتماعي(جوانان، خانواده، بانوان و...)

روش جذب استعدادهای درخشان را تغییر می‌دهیم

رئيس مرکز پرورش استعدادهاي درخشان خبر داد؛

روش جذب استعدادهاي درخشان را تغيير مي‌دهيم

رئيس مرکز پرورش استعدادهاي درخشان ادامه داد: قبولي در آزمون سمپاد نشان‌دهنده هوشمندي دانش‌آموز نيست چون براساس مشاهدات افرادي که در آزمون پذيرفته مي‌شوند لزوما تيزهوش نيستند بلکه سخت‌کوشند.

به گزارش خبرگزاري مهر، فاطمه مهاجراني رئيس مرکز پرورش استعدادهاي درخشان و دانش‌پژوهان جوان در نشست خبري «تابستان داغ» با محوريت طرح‌ها و برنامه‌هاي تابستانه وزارت آموزش و پرورش درباره مفاد سند تحول بنيادين گفت: سند تحول به عنوان يک سند بالادستي و چراغ راه آموزش و پرورش است که از اعمال سليقه شخصي وزيران و تصميم‌گيران اين حوزه جلوگيري مي‌کند. به عبارتي ديگر اين سند برنامه‌هاي آموزش و پرورش را با سياست‌هاي کلان کشور همسو مي‌کند. بخشي از اين سند آرمان و آرزو است. براي اينکه بتوانيم در جهت برآورده شدن اين آرزو قدم برداريم، زيرنظام‌هاي مديريت و راهبري، برنامه‌ريزي درسي، تامين نيروي انساني و ... تعريف شده است تا هريک به سهم خود بتواند براي تربيت انسان شش ساحتي که قرار است به حيات طيبه نائل شود، تلاش کنند.

او درباره ميزان عملياتي شدن سند تحول گفت: براي تحقق سند تحول در ۶۷۰ مدرسه استعداد درخشان کشور با ۱۱۵ هزار دانش‌آموز به عنوان محلي براي استقرار سند تحول انتخاب شده‌اند. در ۱۰ استان کارگاه‌هاي آمادگي براي اجراي سند براي مديران، معاونان، مشاوران و معلمان برگزار شده است. براساس سند، دانش‌آموزان بايد آموزش ببينند تا بهتر زندگي کنند. بسياري از سيستم‌هاي جديد آموزشي لزوما افراد را به سوي حيات طيبه هدايت نمي‌کند به همين دليل آموزش و پرورش اين مدل‌ها را براي مدارس نمي‌پذيرد چراکه آموزش و پرورش متولي تربيت است و بايد مرزهاي خود را حفظ کند.

روش جذب استعدادهاي درخشان را تغيير مي‌دهيم

رئيس مرکز پرورش استعدادهاي درخشان ادامه داد: قبولي در آزمون سمپاد نشان‌دهنده هوشمندي دانش‌آموز نيست. معيار استعدادهاي درخشان از بدو تاسيس، تمرکز بر حوزه IQ است اما اين موضوع به معناي بي‌تفاوتي به پرورش EQ نيست. اميدواريم با سامانه شهاب دانش‌آموزان سرآمد به ما معرفي شوند و ما ناچار به برگزاري آزمون همگاني نباشيم. چون براساس مشاهدات افرادي که در آزمون پذيرفته مي‌شوند لزوما تيزهوش نيستند بلکه سخت‌کوشند. گرچه سخت‌کوشي ارزشمند است، شاخص ما صرف هوش يا سخت‌کوشي نيست بلکه تلفيق آن‌هاست.

مهاجراني در واکنش به انتقادي درباره نحوه پذيرش دانش‌آموزان در مدارس سمپاد افزود: سنجش و شناسايي IQ با تست‌هاي چندگزينه‌اي و آزمون‌هاي چند مرحله‌اي خيلي راحت‌تر و احتمال خطا کمتر است. در مقابل احتمال سوگيري و اشتباه در آزمون تشريحي بسيار بالاست. از سوي ديگر چون تعداد زيادي از افراد متقاضي ورود به اين مدارس هستند راهي به جز برگزاري چنين آزمون‌هايي نداريم.

هنرستان سمپاد و آموزش مهارت‌هاي هايتک

او به طرح مدارس تابستانه هم اشاره کرد و گفت: اين طرح در قالب يک بسته متوازن از فعاليت‌هاي فرهنگي، پرورشي و تربيت‌بدني با نگاه علمي است تا حرکت دانش‌آموزان در مسير رشد تک‌بعدي نباشد. سمپاد مهارتي نيز براي گسترش توانمندي‌هايي که دانش‌آموزان بايد داشته باشند و پاسخ به نيازهاي واقعي آن‌ها شکل گرفته است. در محيط مدارس سمپاد محيطي فراهم مي‌شود که دانش‌آموزان در رشته‌هاي مهارتي ادامه تحصيل دهند. در همين زمينه دو مدل هنرستان سمپادي و کلاس مهارتي در مدارس سمپاد ايجاد شده است.

رئيس مرکز ملي پرورش استعدادهاي درخشان درباره فعاليت‌هاي تخصصي اين مرکز گفت: اگر انسان‌ها تفکر خلاق و نقادانه نداشته باشند و نتوانند مسئله‌هاي خود را حل کنند هر اندازه به آن‌ها علم بدهيم راه به جايي نمي‌برند. بنابراين آموزش مهارت‌هاي زندگي به صورت اعم و آموزش‌هاي مهارتي سمپاد به صورت اخص و ويژه از مهر آغاز مي‌شود. در همين زمينه سمپاد به حوزه مهارت‌هاي موردنياز براي فناوري‌هاي مياني که به نياز صنعت و شهرک‌هاي صنعتي، بنگاه‌هاي کوچک و متوسط باز مي‌گردد و فناوري‌هاي برتر يا هايتک که مربوط به آن چيزي است که ستادهاي علم و فناوري معاونت رياست جمهوري متولي آن هستند، وارد شده است.

فاطمه مهاجراني در اين باره افزود: اين طرح شامل تعدادي پودمان است که دانش‌آموزان در خلال آموزش به مهارت‌هاي قابل اتکا دست پيدا مي‌کنند تا در سال‌هاي آتي نه فقط در حوزه فناوري‌هاي برتر دانش داشته باشند، بلکه مهارت عمليات اجرايي نيز در آنها تقويت شده باشد.

تعداد بازديد:93 آخرين تغييرات:98/05/13
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر