دوشنبه 29 مهر 1398 - 22 صفر 1441 - 21 اكتبر 2019
صفحه اصلي/اجتماعي(جوانان، خانواده، بانوان و...)

آموزش سبز؛ گمشده این روزهای مدارس

آموزش سبز؛ گمشده اين روزهاي مدارس

دانش‌آموزان با مشارکت در امور محيط زيست، حس مسوليت در نگهداري از مواهب طبيعي و رعايت قوانين و مقررات مي‌توانند در پاسداري از زيست کره و توسعه پايدار کوشا باشند.
پرستو متيني زاده دبير کميته محيط زيست شوراي اسلامي شهر تهران، در يادداشتي نوشت: با فرارسيدن مهر ماه و آغاز سال تحصيلي، مدارس بازگشايي شده و ميليون‌ها دانش‌آموز به شوق آموختن‌هاي تازه و براي فراگرفتن تعاليم جديد روانه مدارس مي‌شوند. روزهاي آغازين در مدارس داراي اهميت بسياري است چراکه مي‌تواند به  ايجاد نگرش‌هاي راهبردي در دانش‌آموزان، تقويت انگيزه براي تلاش و تحصيل، گسترش ارزش‌ها و نگرش‌ها و فراگيري مهارت‌ها کمک کند. بنابراين يکي از مهم‌ترين مسائلي که بايد مورد توجه قرار گيرد، فراهم کردن و ايجاد محيط آموزشي مناسب در مدارس کشور است.

هر ساله با بازگشايي مدارس ميليون‌ها کتاب در بين دانش‌آموزان مقاطع مختلف تحصيلي توزيع مي‌شود. اين کتاب‌ها در طول سال تحصيلي همراه دانش‌آموزان خواهند بود تا آنها به سوي رشد و آگاهي هدايت شوند. در اين بين، متاسفانه موضوع آموزش محيط زيست از سوي نظام آموزشي کشور مغفول واقع شده و هنوز کتاب درسي مناسب با اين موضوع در مدارس و دانشگاه‌ها تدريس نمي‌شود.
بر اساس گفته مجيد عباسپور استاد دانشگاه صنعتي شريف و عضو شوراي عالي حفاظت محيط زيست، پس از آنکه در سال ۷۲، شوراي عالي حفاظت محيط زيست در کشور فعال شد براي رفع اين مشکل قدم‌هايي برداشته شده است، اما آن قدم‌ها هنوز راه به جايي نبرده‌اند. آن زمان، مسئولان به اين نتيجه رسيدند که ‌مساله آموزش‌هاي زيست‌محيطي در رده‌هاي مختلف تحصيلي‌ ناديده گرفته شده و نمي‌توان در کتاب‌هاي درسي تمام مقاطع تحصيلي، موضوعي درباره حفظ محيط‌زيست پيدا کرد و در سطح دانشگاه نيز اصلا کتابي با موضوع محيط زيست وجود نداشت.
در سال‌هاي اخير به دليل بي‌توجهي انسان به محيط زيست و تخريب و دگرگوني آن خسارت‌هاي جبران‌ناپذيري به ميراث مهم و با ارزش کره زمين وارد شده است. در واقع، يکي از مهمترين عوامل آلودگي و تخريب محيط زيست عدم آگاهي جامعه نسبت به مسائل محيط زيستي است. با اين حساب، تشديد مخاطرات محيط زيستي و افزايش پيامدهاي ناشي از تخريب کره زمين موجب افزايش اهميت آموزش محيط زيست شده است و اين مسئله موجب شده تا در بسياري از کنفرانس‌هاي ملي و بين‌المللي برگزار شده در سال‌هاي اخير مانند کنفرانس استکهلم، بلگراد، تفليس و ريو به آن پرداخته شود.
در ايران، مصوبه مهر ۱۳۷۴ شوراي عالي حفاظت محيط زيست، ضرورت آموزش را دانش‌افزايي محيط زيست دانسته است. اين مصوبه راه را براي آموزش محيط زيست باز کرد. سازمان حفاظت محيط زيست بار اين مسئوليت را بر دوش کشيد.
آموزش محيط زيست فرآيندي است که به افراد امکان مي‌دهد موضوعات محيط زيستي را مورد بررسي قرار دهند، در حل مسائل مشارکت و در جهت بهبود وضعيت محيط زيست اقدام کنند. در نتيجه افراد درک عميق‌تري نسبت به مسائل محيط زيستي به دست مي‌آورند و از مهارت‌هاي لازم براي تصميم‌گيري آگاهانه و مسئولانه برخوردار خواهند بود. آگاهي و حساسيت به محيط زيست و انگيزه براي بهبود يا حفظ کيفيت محيط زيست، مهارت در شناسايي و کمک به حل چالش‌هاي محيط زيستي از مولفه‌هاي آموزش محيط زيست است.
روش‌هاي مورد استفاده براي آموزش محيط زيست در دوره‌هاي ابتدايي و متوسطه از کشوري به کشور ديگر متفاوت است. اگر به تعريف ارايه شده براي آموزش محيط زيست نگاهي دوباره داشته باشيم به خوبي آشکار مي‌شود که فرايند ياددهي- يادگيري مناسب براي اين نوع آموزش بايد فعاليت هاي يادگيري متعدد از جمله موارد زير را شامل شود:
۱. مفهوم‌سازي: دانش‌آموزان پس از آشنايي با مفاهيم محيط زيست و يافتن نگرشي مثبت به آن مهارت لازم را براي باز توليد دانش پيدا کنند.
۲. مطالعه موردي: دانش‌آموزان در يک زمينه معين به مطالعه و تحليل موقعيت و شرايط زندگي واقعي خود مي‌پردازند.
۳. ايفاي نقش: دانش‌آموزان طي يک فعاليت نمايشي به ايفاي نقش برخي شخصيت‌هاي مسئول در حوزه محيط زيست و به مسايل مطرح در جامعه مي‌انديشند. طرح و برنامه پيشنهاد مي‌کنند.
۴. حل مسئله: دانش‌آموزان و معلم يک مساله محيط زيستي موجود در جامعه را شناسايي و مورد بررسي قرار مي‌دهند و براي حل آن راه حل‌هايي پيشنهاد مي‌کنند.
اين مهم محقق نمي‌شود مگر اينکه در طراحي و توليد برنامه‌هاي درسي و اتخذ رويکرد فعال همراه با درگير شدن دانش‌آموزان و ايجاد مشارکت از سوي آنها.*
با اين توضيحات، دانش‌آموزان مي‌توانند نقش مهمي را در حفظ محيط زيست ايفا کنند. کودکان و نوجوانان امروز به شهرونداني تبديل مي‌شوند که تصميمات‌شان، نه تنها روي محيط زيست کنوني که در آن زندگي مي‌کنند بلکه بر آيندگان و ساير بخش ‌هاي جهان اثر مي‌گذارد. به همين دليل ضروري است که نظام آموزشي کشور، در توسعه برنامه جامع آموزش‌هاي زيست محيطي، جوانان و کودکان را از مسائل و راهکارهاي زيست محيطي آگاه کند. اين برنامه‌ها باعث شکل‌گيري مهارت‌هايي در جهت رفع مشکلات زيست محيطي مي‌شود. دانش‌آموزان با مشارکت در امور محيط زيست، حس مسوليت در نگهداري از مواهب طبيعي و رعايت قوانين و مقررات مي‌توانند در پاسداري از زيست کره و توسعه پايدار کوشا باشند.



 
تعداد بازديد:111 آخرين تغييرات:98/07/04
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر