دوشنبه 29 مهر 1398 - 22 صفر 1441 - 21 اكتبر 2019
صفحه اصلي/اخبار استان


 
 


 










 


 












خروجي RSS

جزئیات تخصیص ۳۰۰ میلیون یورو اعتبار به خط‌ آهن چابهار-زاهدان

جزئيات تخصيص ۳۰۰ ميليون يورو اعتبار به خط‌ آهن چابهار-زاهدان

معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور جزئيات تخصيص ۳۰۰ ميليون يورو از صندوق توسعه ملي به خط آهن چابهار-زاهدان را تشريح کرد.
عباس خطيبي درباره جزئيات تخصيص ۳۰۰ ميليون يورو از منابع صندوق توسعه ملي به پروژه راه آهن چابهار- زاهدان گفت: تامين منابع مالي اين پروژه در سالهاي اخير با فراز و نشيب هاي متعددي مواجه بود. اما در ۴سال گذشته عليرغم سختي هايي که در خصوص تامين منابع اجراي اين پروژه داشتيم به پيشرفت هاي قابل توجهي دست يافتيم.

وي افزود: اما با توجه به اينکه منابع بودجه براي اجراي اين ابرپروژه کافي نبود، پيشنهاداتي به دولت براي تامين منابع لازم از محل صندوق توسعه ملي ارائه داديم. چون ابرپروژه هايي که در کشور تعريف مي‌شود نياز به منابع پايدار دارند و براي به سرانجام رساندن اين پروژه ها نياز به منابع کلان داريم؛ بنابراين ظرفيت قانون بودجه امکان پاسخگويي به اجراي اين پروژه ها را ندارد.
معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت وتوسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور يادآور شد: وزير راه و شهرسازي شخصا پيگيري اجرايي شدن اين پيشنهاد را برعهده گرفت که طي جلسات و رايزني ها با دستگاههاي مختلف نهايتا اين پيشنهاد به دفتر مقام معظم رهبري ارسال شد؛ پس از کارشناسي هايي که از سوي دفتر معظم رهبري براي اين پيشنهاد و نيز استعلام از نهادهاي گوناگون انجام شد رهبر معظم انقلاب با اين پيشنهاد موافقت کردند.
خطيبي ادامه داد: پس از موافقت رهبر معظم انقلاب، اين پيشنهاد در هيئت دولت نيز به تصويب رسيد و اخيرا به وزارت راه و شهرسازي ابلاغ شده است.
بهره‌برداري اوليه؛ بهار ۱۴۰۰
وي اعتبار تخصيص يافته را ۳۰۰ ميليون يورو عنوان و اظهار کرد: نظر ما اين است که با اين مبلغ مي توانيم خط آهن چابهار – زاهدان را در پايان بهار ۱۴۰۰ به بهره برداري اوليه برسانيم. هر چند که براي تکميل کل پروژه مقدار بيشتري منابع لازم است اما با همين بودجه ما عملا شاهد بهره برداري اوليه خط آهن چابهار زاهدان خواهيم بود.
معاون شرکت ساخت و توسعه تصريح کرد: وزارت راه و شهرسازي و شرکت ساخت و توسعه، پيگيري هاي مستمري از سازمان برنامه و بودجه براي دريافت منابع مورد نظر کرده اند. همچنين به تناسب زمان بندي دريافت منابع، پيشرفت پروژه را بر اساس منابع تخصيص يافته به سازمان برنامه و بودجه ارائه کرده ايم که اميدواريم بر اساس اين برنامه تا پايان بهار ۱۴۰۰ بهره برداري اوليه عملياتي شود.
۳۰ ميليون يوروي اول بزودي پرداخت مي‌شود
وي قسط اول تسهيلات تخصيص يافته از محل صندوق توسعه ملي را ۳۰ ميليون يورو اعلام و تصريح کرد: اين مبلغ به زودي پرداخت خواهد شد. سازمان برنامه و بودجه نامه پرداخت اين مبلغ را به صندوق توسعه ملي ارائه داده که اميدواريم در اولين فرصت اين مبلغ از سوي بانک عامل که بانک مسکن در نظر گرفته شده به شرکت ساخت و توسعه  پرداخت شود.
معاون ساخت راه آهن شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور پيشرفت فيزيکي فعلي پروژه خط آهن چابهار – زاهدان را ۴۰ درصد اعلام کرد و افزود: در نظر داريم با کار شبانه روزي، اين پروژه تا پايان بهار ۱۴۰۰ به بهره برداري برسد.
خطيبي ادامه داد: طبق مقررات، شرکت ساخت و توسعه بايد حسابي را در بانک مسکن افتتاح کند. با توجه به تاييديه اي که سازمان برنامه و بودجه به برنامه زمان بندي و نحوه تدوين جداول درآمد- هزينه اين پروژه داده است به زودي منابع لازم به ما پرداخت خواهد شد.
بازپرداخت تسهيلات از محل منافع پروژه
اين مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازي، بازپرداخت اقساط تسهيلات صندوق توسعه ملي را از محل منافع عملياتي شدن اين پروژه عنوان کرد و اظهار داشت: پس از يک دوره تنفس بازپرداخت اقساط اين تسهيلات آغاز مي‌شود ضمن اينکه اين پروژه بر اساس بررسي هاي کارشناسي درآمد خوبي دارد و مي تواند پاسخگوي رقم اقساط اين تسهيلات باشد. چرا که کريدور چابهار به سرخس و از آنجا به آسياي ميانه يکي از مهمترين کريدورهاي شمال- جنوب در منطقه جنوب و غرب آسيا به حساب مي آيد و بسياري از صاحبان کالا مايل هستند کالاي خود را از بندر چابهار و با استفاده از ريل به آسياي ميانه و بالعکس در چين و هند منتقل کنند.
خطيبي کاربرد اصلي پروژه راه آهن چابهار – زاهدان را حمل بار دانست و افزود: با توجه به اينکه بندر چابهار از تحريم ها مستثني است بسياري از کشورهاي منطقه مايل به استفاده از کريدور چابهار- سرخس در ايران هستند که عملا سبب شده تا اين کريدور به يک کريدور منحصر به فرد تبديل شود.
وي با بيان اينکه کريدور چابهار- سرخس رقبايي نيز در کشورهاي همسايه دارد گفت: به هر حال به دليل وجود امنيت بالايي که ايران نسبت به کشورهاي همسايه شرقي خود دارد صاحبان کالا ترجيح مي دهند تا کالاي خود را از کريدور ريلي شرق ايران به آسياي ميانه و روسيه منتقل کنند.
از ريل ملي استفاده خواهيم کرد
خطيبي مهمترين موضوع در احداث راه آهن چابهار – زاهدان را تسريع در اجراي عمليات ساخت و ساز اين پروژه عنوان کرد و  در پاسخ به پرسشي درباره محل تامين ريل براي اين پروژه افزود: سعي ما اين است که بخش اصلي و مهم تامين ريل را از توليدات ذوب آهن ايران تامين کنيم که اين ريل خريداري شده است.
وي ادامه داد: قرارداد خريد ريل ۶۰c۱ ميان شرکت ساخت و توسعه با شرکت ذوب آهن به امضا رسيده و در حال حاضر نيز در حال استفاده از ريل هاي خريداري شده در ديگر پروژه هاي ريلي هستيم. بنابراين اصلي ترين تامين کننده ريل ما، ذوب آهن است اما زماني که با کسري توليد ريل در داخل مواجه شويم مجبور به خريد خارجي خواهيم بود.



 
تعداد بازديد:39 آخرين تغييرات:98/07/15
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر