پنج شنبه 30 آبان 1398 - 23 ربيع الاول 1441 - 21 نوامبر 2019
صفحه اصلي/اخبار فناوري


 
 


 










 


 












خروجي RSS

طراحی بالن فضایی سبک با قابلیت افزایش ارتفاع

طراحي بالن فضايي سبک با قابليت افزايش ارتفاع

مدير پژوهشکده حمل و نقل فضايي از برنامه ريزي براي ساخت بالن ارتباطي با وزن ۲۰ کيلوگرم در راستاي افزايش ارتفاع پوشش دهي اين محموله فضايي خبر داد و گفت: طراحي کشتي هوايي نيز در دست مطالعه است.
رحيم احساني با اشاره به برنامه ريزي انجام شده براي ارتقا بالن هاي فضايي در کشور، اظهار داشت: ما در سال ۹۷ نسل جديدي از بالن هاي فضايي را که مي توانست محموله اي تا وزن ۳۰۰ کيلوگرم را حمل کند، آماده و تست کرديم که اين بالن با نام «بام ۳۰۰» هم اکنون آماده سرويس دهي است.
وي با بيان اينکه تا پيش از آن، بالن فضايي امکان حمل محموله ۵۰ کيلوگرمي را داشت، افزود: بالن هاي ارتباطي به صورت همزمان قابليت ارائه خدمات مخابراتي از طريق فناوري واي فاي و LTE ، تقويت آنتن هاي بي سيم و نيز پايش وضعيت محيط را دارند.

احساني از انجام پروژه مطالعاتي در خصوص ماندگاري بالن فضايي در شرايط مختلف آب و هوايي و افزايش ارتفاع اين بالن خبر داد و گفت: برنامه امسال ما براي توسعه بالن هاي ارتباطي در کشور، يک برنامه تحقيقاتي براي پوشش داخلي اين بالن ها و بررسي ماندگاري آنها در شرايط مختلف آب و هوايي و نيز افزايش ارتفاع استقرار آنها با هدف افزايش قابليت اطمينان سرويس دهي است.
مدير پژوهشکده حمل و نقل پژوهشگاه فضايي ايران با بيان اينکه نتايج اين کار تحقيقاتي هنوز نهايي نشده است، گفت: هم اکنون اقداماتي براي ارتقاي برخي اجزاي بالن فضايي صورت گرفته است. به اين معني که اين ارتقا مربوط به سکوي پرتاب که عمليات پرواز بالن روي آن انجام مي شود، بوده است.
وي اضافه کرد: ما در يک پروژه مطالعاتي به اين نتيجه رسيديم که براي شرايط بحران بايد بالن ارتباطي با سايز ۵۰ کيلوگرم را مجهز کنيم که بالني چابک و عملياتي است و بالن «بام ۳۰۰» که داراي سايزي بزرگتر است را براي عمليات تاکتيکي و در شرايطي خيلي خاص، آماده و تجهيز کنيم.
احساني با اشاره به انجام کار تحقيقاتي براي افزايش شعاع پوشش بالن ارتباطي، اضافه کرد: بالن فضايي هم اکنون شعاع ۲۰ کيلومتر را پوشش مي دهد. به اين معني که از يک نقطه که زيرساخت ارتباطي وجود دارد تا فاصله ۳۰ کيلومتري که زيرساخت وجود ندارد، به شعاع ۲۰ کيلومتر، مي‌توانيم خدمات ارائه دهيم. اما در تلاش هستيم که با کار کردن روي اين محموله، اين پوشش دهي را افزايش دهيم.
وي گفت: در اين راستا تيم مخابراتي ما در حال کار با اپراتورها است تا بتوانيم محموله ۶۰ کيلويي را با برد بالاتري نسبت به بالن ۵۰ کيلويي پرتاب کنيم. از سوي ديگر نيز در تلاش هستيم که وزن اين بالن را تا ۱۵ و يا ۲۰ کيلوگرم کاهش دهيم تا بالن سبک شده و بتواند افزايش برد پوشش دهي هم داشته باشد.
مدير پژوهشکده حمل و نقل پژوهشگاه فضايي ايران با اشاره به اينکه اين مساله در حال تحقيق است، اضافه کرد: اپراتورها هم بايد از نگاه اقتصادي در بخش تحقيقات و توسعه اين پروژه کار کنند و اميدواريم منابع مالي اين پروژه به گونه اي تنظيم شود که همه واحدها کارشان را تسريع کنند.
احساني تاکيد کرد: در راستاي توسعه فناوري بالن فضايي، ما در پژوهشکده حمل و نقل فضايي، طراحي و ساخت کشتي هوايي را نيز در دستور کار داريم که ورژن ايده الي از اين فناوري خواهد بود و محدوديت هاي بالن مقيد و برد کم را نخواهد داشت؛ البته اين طرح در فاز مطالعاتي قرار دارد.
وي در مورد زمان بندي اين پروژه گفت: ما در اين پروژه، يک نقشه ۵ ساله تدوين کرديم تا بتوانيم به يک سامانه بالن هوايي با قابليت پوشش محيط در ۲۰۰ کيلومتر رفت و برگشت حرکت برسيم. اما به دليل مباحث مالي سرعت اين پروژه پايين و در فاز طراحي مطالعاتي قرار دارد.



 
تعداد بازديد:62 آخرين تغييرات:98/07/28
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر