دوشنبه 18 آذر 1398 - 12 ربيع الثاني 1441 - 9 دسامبر 2019
صفحه اصلي/سياسي و اقتصادي


 
 


 










 


 












خروجي RSS

صدای پای رمزهای یکبار مصرف در تراکنش‌های بانکی

صداي پاي رمزهاي يکبار مصرف در تراکنش‌هاي بانکي

بانک مرکزي در حالي اعلام کرده که از ابتداي دي‌ماه انجام تراکنش‌هاي بانکي تنها با دارا بودن رمز پويا امکان‌پذير است که کارمندان شعب بانکي ‌مي‌گويند زيرساخت‌هاي بانکها فراهم نيست.
ديروز بانک مرکزي در اطلاعيه‌اي اعلام کرد که از اول ديماه سال جاري، ارايه خدمات بانکي تنها با رمز پويا يا همان رمز يکبار مصرف امکان‌پذير است و بر اين اساس، از تمامي مشتريان نظام بانکي درخواست کرد تا براي فعال‌سازي قابليت رمز يکبار مصرف بر روي کارت‌هاي خود، تائيد شماره تلفن‌هاي همراه و مواردي از اين دست، به شعب بانکها مراجعه کنند.

آيا رمز يکبار مصرف اين بار عملياتي خواهد شد؟
 بانک مرکزي تلاش کرده تا با اجرايي کردن عمليات رمزهاي بانکي يکبار مصرف در نظام بانکي، زمينه را به نحوي فراهم سازد که بانک‌ها و موسسات اعتباري در راستاي ارتقاء سطح امنيت تراکنش‌هاي بدون حضور کارت در اينترنت، بتوانند امکان دريافت رمز دوم پويا را فراهم نمايند. البته بانک مرکزي از مردم هم خواسته که در عمليات تبادلات مالي و پرداخت‌هاي خود از طريق درگاههاي اينترنتي، صرفا از درگاههاي مجاز بانکي و پرداخت استفاده نموده و از ارايه اطلاعات خود به درگاههاي مشکوک خودداري کنند.
پيش از اين، يکبار ديگر در زمان حضور ناصر حکيمي، معاون سابق فناوري بانک مرکزي، موضوع استفاده از رمزهاي يکبار مصرف در عمليات بانکي مورد توجه قرار گرفته بود و بانک مرکزي فرمان اجراي آن را صادر کرده بود، اما پس از گذشت مدتي، به يکباره اعلام شد که اجباري شدن استفاده از رمزهاي پويا در شبکه بانکي، فعلا متوقف است و اجراي آن به زمان ديگري موکول مي‌شود.
۲۵ ارديبهشت ۹۸ بود که با تصميم بانک مرکزي اعلام شد که استفاده از رمز دوم يکبار مصرف براي مشتريان بانکي که قرار بود از يکم خردادماه ۹۸ به صورت اجباري در نظام بانکي پياده‌سازي شود، تا اطلاع ثانوي به تعويق افتاد و حال دوباره بانک مرکزي اعلام کرده که قرار است اين بخش از تغييرات نظام بانکي را از ابتداي خردادماه عملياتي کند که البته همان زمان هم، برخي کارشناسان و مديران نظام بانکي، ناتواني برخي بانک‌ها در ايجاد زيرساخت لازم را دليل به تعويق افتادن اين طرح اعلام  کرده بودند.
چرا بانک مرکزي به استفاده از رمزهاي پويا رو آورد
بانک مرکزي به منظور حمايت از کسب و کارهاي نوپا و نيز تسهيل فرآيند پرداخت غيرحضوري قبوض، شرايطي را فراهم آورده که بانک‌ها بتوانند با قبول مسئوليت هرگونه سوء استفاده از مسائل امنيتي و جبران خسارات احتمالي وارد شده به مشتريان، براي تراکنش‌هاي کمتر از پنج ميليون ريال در روز و همچنين تراکنش‌هايي که ذينفع آن دستگاه‌هاي عمومي – نظير صادرکنندگان قبض – هستند، استفاده از رمزهاي ايستا را فعال کند؛ به همين دليل، بانک مرکزي هم در بخشنامه مرتبط با اجراي رمزهاي يکبار مصرف در نظام بانکي اعلام کرده بود که تأمين امنيت مشتريان نظام بانکي در تراکنش‌هاي بدون حضور کارت بر عهده بانک‌ها بوده و هرگونه مسئوليت سوءاستفاده از حساب‌هاي مشتريان به دليل آسيب‌پذيري‌هاي امنيتي در سرويس‌هاي بانکي مستقيماً به عهده بانک است و در اين موارد تأييد مرجع قضائي براي جبران خسارت مشتريان کفايت مي‌کند.
بانک مرکزي، جايگزيني رمزهاي دوم پويا به جاي رمزهاي دوم ايستا را به عنوان يکي از برنامه‌هاي ارتقاي سطح امنيتي نظام بانکي مطرح کرده و اعلام مي‌دارد که با توجه به اينکه «امنيت»، بخش لاينفک هر خدمتي است، نبايد هيچ هزينه‌اي از دارندگان کارت و مشتريان بانکي اخذ شود؛ بنابراين در صورتي که بانک بتواند راه حل مطمئن ديگري را، که با تأييد بانک مرکزي متضمن تأييد هويت قوي مشتري پيش از برداشت از حساب مشتري باشد را اجرايي کند، مي‌تواند از اين راهکار به عنوان جايگزين رمز پويا استفاده کند.
در بخشنامه‌هاي بانک مرکزي به اين نکته هم اشاره شده که هرگونه فرايند تأمين امنيت پرداخت‌هاي بدون حضور کارت بايد با انجام هزينه‌هاي منطقي و معقول و مطابقِ قيمت تمام شده فني در آن بانک به صورت يک زيرساخت دائمي صورت گرفته و صرفه و صلاح بانک به طور کامل در آن مد نظر قرار گيرد و در عين حال، به منظور پشتيباني حداکثري از مشتريان ضرورت دارد امکانات ارائه رمز محدود به استفاده از برنامه‌هاي کاربردي گوشي‌هاي هوشمند نشده و ارائه آن از طريق ساير ابزارها نظير پيامک، پيام‌رسان‌هاي داخلي مجاز و نظاير آن براي مشتريان بانک‌ها نيز حسب تشخيص بانک فعال شود.
مردم از دشواري‌هاي دريافت رمزهاي پويا مي‌گويند
در اين ميان، طي روزهاي گذشته که زمزمه‌هاي اجراي دوباره و اجباري شدن استفاده از رمزهاي يکبار مصرف در عمليات بانکي به ميان آمده است، مشتريان زيادي از نظام بانکي در گفتگو با خبرنگار مهر از مشکلات خود براي دريافت و استفاده از رمزهاي يکبار مصرف و پويا سخن به ميان آورده و مي گويند که مشکلاتي در فرآيند دريافت پيامک هاي مرتبط با دريافت رمزهاي يکبار مصرف  وجود دارد. 
يکي از مشتريان نظام بانکي در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: ظرف روزهاي گذشته براي دريافت رمز دوم کارت بانکي خود به دستگاه خودپرداز مراجعه کرده و با گزينه‌اي تحت عنوان«رمز يکبار مصرف-پويا» مواجه شده ام که بر اين اساس اين گزينه را بر روي کارت بانکي خود فعال کرده ام، اما هر بار که پيامک را به سرشماره مربوطه براي دريافت رمز بانکي ارسال مي‌کنم، پاسخي از بانک صادرکننده کارت دريافت نکرده و متاسفانه با مشکل در پرداخت اينترنتي خود مواجه مي شوم.
وي افزود: تاکنون ظرف مدت يک هفته از فعال سازي رمز پويا، دو بار کارت بانکي مربوطه با ضبط از سوي دستگاه خودپرداز به دليل ثبت رمز اشتباه مواجه شده که همين امر سبب شده تا مشکلاتي را براي من بوجود آورد. پس دوباره به بانک مراجعه کرده و رمز يکبار مصرف را غيرفعال کرده ام.
باجه‌نشينان از چالش‌هاي مردم در استفاده از رمزهاي پويا مي‌گويند
در اين ميان يکي از متصديان شعب بانکي هم در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: هنوز زيرساخت همه بانکهاي کشور براي ارايه رمزهاي يکبار مصرف فراهم نيست و اگر بانک مرکزي مي خواهد اين روش را عملياتي کند، بايد ظرف مدت يک ماه و نيم باقيمانده تمام تلاش خود را در شبکه بانکي و زيرساختهاي پرداخت الکترونيک متمرکز کند تا استفاده از رمزهاي يکبار مصرف عملياتي شود.
وي اظهار داشت: تنها برخي از بانکها به صورت مطمئن و کاملا در دسترس، قابليت صدور رمزهاي يکبار مصرف را دارند و بانک مرکزي بايد نظارت کافي بر روي اجراي اين طرح داشته باشد تا مردم دچار مشکل نشوند؛ چراکه به هر حال پذيرش اين رمز يکبار مصرف و جايگزيني آن براي مشتريان نظام بانکي، در مرحله اول کاري سخت و دشوار به شمار مي رود و معمولا مقاومت هم بر روي تغيير وجود دارد.



 
تعداد بازديد:62 آخرين تغييرات:98/08/20
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر