شنبه 16 آذر 1398 - 10 ربيع الثاني 1441 - 7 دسامبر 2019
صفحه اصلي/دين و انديشه


 
 


 










 


 












خروجي RSS

ارتباط جدی بین نظام برنامه‌ریزی و علوم انسانی اسلامی یک ضرورت است

ارتباط جدي بين نظام برنامه‌ريزي و علوم انساني اسلامي يک ضرورت است

آيت الله رئيسي در مراسم افتتاحيه پنجمين کنگره علوم انساني اسلامي ضمن تأکيد بر ضرورت پيوند نظام برنامه‌ريزي و علوم انساني اسلامي از نظريه پردازان خواست در کاهش ناهنجاري هاي اجتماعي کمک کنند.
مراسم افتتاحيه «پنجمين کنگره بين‌المللي علوم انساني ـ اسلامي» صبح امروز با حضور آيت‌الله ابراهيم رئيسي، رئيس قوه قضائيه، حجت‌الاسلام محمد قمي، رئيس سازمان تبليغات اسلامي، غلامعلي حداد عادل، حجت‌الاسلام رضا غلامي و ديگر اساتيد علوم انساني در سالن همايش‌هاي صدا و سيما برگزار شد.

نظريه پردازان براي کاهش ناهنجاري ها کمک کنند
آيت‌الله رئيسي در اين مراسم گفت: پيش از اين قصد داشتم که از حضور در مراسم عذرخواهي کنم ولي چون از خيلي وقت پيش به آقاي غلامي قول حضور داده بودم، ديدم روا نيست که حاضر نشوم. به هر حال، هدفم از حضور، استفاده از فضاي علمي و بهره‌مندي از نکات عزيزان است. بحث من، بحثي نظري نيست، بلکه در راستاي مأموريت‌هايي است که بخش عظيم کشور به عهده دستگاه قضايي گذاشته است و بنده از نظريه‌پردازان براي کاهش ناهنجاري‌ها کمک مي‌خواهم.
علم و فناوري غربي، بدون اخلاق و معنويت به بن بست رسيده است
وي افزود: بهترين سخن درباره علم را حضرت علي (ع) فرموده‌اند که «علم، علم به عقايد و باورهاي ديني و اخلاق فاضله و علم نسبت به بايدها و نبايدهاي الهي است». امام صادق (ع) در پاسخ به اين سؤال که «علم چيست و عالم کيست؟» فرمودند: «شناخت خدا و خداشناسي، ايدئولوژي و عقيده شناخت جهان و هستي‌شناسي و شناخت آسيب‌ها و آسيب‌شناسي، علم است» انسان عالم کسي است که به همه اين زوايا شناخت داشته باشد. بدون ترديد علم و دانش يکي از مؤلفه‌هاي مهم براي اقتدار يک جامعه است، ولي مهم اين است که اين دانش چگونه مديريت و جهت علم چگونه تنظيم شود. اگر در جهت قدرت و ثروت و بدون اخلاق و معنويت باشد، نتيجه‌اش اختراع کلاهک‌هاي هسته‌اي، مواد مخدر صنعتي، ظلم و ستم به ملت‌ها و ابزاري براي استماع مردم مي‌شود. علم تجربه‌ شده‌اي که در دنيا شاهد آن هستيم، بدون معنويت و اخلاق، نتيجه‌اش ساختن ابزاري براي از بين بردن انسان مي‌شود. آنچه که ما مي‌بينيم، خيلي تحليل پيچيده‌اي نمي‌خواهد. علم و فناوري در مغرب زمين، بدون اخلاق و معنويت، به بن‌بست رسيده است. دغدغه امروز انسان‌شناسي در جامعه اين است که در مقابل تهديدات چه کنيم. مديريت علم خيلي مهم است که دست چه کسي باشد به خصوص در نظام ما که مبتني بر فقه است. تفاوت زمان ما با زمان شيخ انصاري اين است که امروز در جامعه اسلامي، فقه بايد حکومت کند و تمام آموزه‌ها بايد مبتني بر دين باشد.
علوم انساني ـ اسلامي بايد مغزافزار و نرم‌افزار باشد
رئيس قوه قضائيه ادامه داد: علوم انساني سکولار نمي‌تواند مغزافزار و نرم‌افزار باشد. دين، ارزش‌هاي الهي و علوم انساني ـ اسلامي بايد مغزافزار و نرم‌افزار باشد. مباحث علوم غربي قابل بحث و بررسي است وليکن قابل نقد هم است، بنابراين نبايد براي ما به شکل يک تابوي غيرقابل نقد باشد چون حرف نهايي نيست. علوم انساني ـ اسلامي هم قابل نقد، تحقيق و بررسي است، ولي بايد بين تخريب و نقد عالمانه، تفاوت وجود داشته باشد. نقد سياسي مخرب است و عالمانه نيست. رهبري فرمودند «آينده، قرن اسلام است». بايد نسبت به اين سخن توجه ويژه‌اي داشته باشيم چون روزنه‌هاي تحقق اين جمله کاملاً پيداست و ما نيازمنديم که در اين کار نگاه آسيب‌شناسانه داشته باشيم. مسئله توجه به علوم انساني ـ اسلامي در متن نيازهاي جامعه و اجرائيات قرار دارد. خواهش من از حضرات اين جلسه اين است که نگاه آسيب‌شناسانه به اين موضوع داشته باشند. ما امروز در حوزه‌هايي مثل فناوري، نانو و تکنولوژي پيشرفت خوبي داشتيم، ولي نسبت به علوم انساني ـ اسلامي ضعيف‌تر هستيم که بايد اين موضوع آسيب‌شناسي شود. دانشگاه و حوزه هم برترين جا براي بحث و آسيب‌شناسي است البته اين بحث‌ها نوعي جسارت هم مي‌خواهد که سخن نو گفته شود و نوعي نشاط علمي در دانشگاه و حوزه برقرار شود.
متون آموزشي بايد بازنگري شود
رئيسي در ادامه سخنانش گفت: متون آموزشي بايد بازنگري شود، براي پژوهشگران سرمايه‌گذاري شود و حمايت‌هاي مادي و معنوي صورت گيرد. علاوه بر اين، پيچيدگي بحث ايجاب مي‌کند که انسان‌هاي فرهيخته به اين موضوع وارد شوند. با وجود آنکه علوم انساني ـ اسلامي ما مبتني بر علوم اسلامي است، اما لازم است ريل‌گذاري نوعي هم در اين باب صورت گيرد. نکته ديگر هم پيوند اداره جامعه اسلامي به اين علوم است که بايد به آن توجه ويژه‌اي شود.
وي افزود: به عقيده من، لازم است جمع حاضر در اين جلسه کارهايي که بنده ذکر مي‌کنم، انجام دهند؛ مسئله‌يابي، اولويت‌بندي، توجه علوم انساني نسبت به عدالت و مبارزه با فساد، پيوند بين حقوق و جامعه‌شناسي، اخلاق، حقوق و ... بومي‌ کردن مسائل و استفاده از انديشه اسلامي و علوم انساني ـ اسلامي در راهکارها.
ارتباط جدي بين نظام برنامه‌ريزي و علوم انساني - اسلامي، يک ضرورت است
رئيسي در پايان خاطرنشان کرد: نظر من اين نيست که به انديشمندان غربي توجه نکنيم، ولي بايد به آنها نگاه نقادانه داشته باشيم. اگر يکي از آن آقايان ۴۰ سال پيش مثلاً بحث تجربه‌گرايي را مطرح کرده و امروز ديگر موضوعيت ندارد و قابل نقد است، نبايد امروز نُقل محافل ما باشد. همچنين بايد حمايت جدي از تضارب آراء صورت گيرد و دستگاه‌هاي حاکميتي از نوآوري‌هاي علمي حمايت کنند. ارتباط جدي بين نظام برنامه‌ريزي و علوم انساني ـ اسلامي، يک ضرورت است، بنابراين بايد علم و اجرا ارتباط وجود داشته باشد. همچنين عدالت، علم و فناوري و ... از جمله محورهاي بيانيه گام دوم انقلاب است که بايد با نگاه کاربردي، مورد عنايت قرار گيرد. در پايان اينکه ارتباط با حوزه و دانشگاه‌ها براي دستگاه قضا بسيار مهم است و ما معتقديم بخش اجرايي بايد ارتباط خودش با دانشگاه و حوزه را حفظ کند.



 
تعداد بازديد:52 آخرين تغييرات:98/09/04
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر