شنبه 16 آذر 1398 - 10 ربيع الثاني 1441 - 7 دسامبر 2019
صفحه اصلي/اجتماعي(جوانان، خانواده، بانوان و...)

جلوی آسیب های اجتماعی را از دبستان باید گرفت

جلوي آسيب هاي اجتماعي را از دبستان بايد گرفت

متخصصان حوزه مشاروه معتقد هستند مدارس امروزه نياز به مشاوران دارند تا نه فقط در امر تحصيلي که در کاهش آسيب هاي اجتماعي هم کمک کنند، اما احتمال کاهش بودجه اين حوزه براي سال ۹۹ وجود دارد.
احتمال کاهش بودجه آموزش و پرورش براي سال ۹۹ قوت گرفته است و اين روزها از گوشه و کنار مطرح مي شود. به نظر مي رسد بيش از هر معاونت ديگري دو معاونت پرورشي و سلامت و تربيت بدني در آموزش و پرورش گرفتاري هاي بيشتري براي بودجه سال بعد داشته باشند و با کاهش جدي در لايحه بودجه مواجه شوند. اين در حالي است که اين دو حوزه همين سال ها نيز نسبت به کمبود بودجه خود نسبت به وظايفي که آموزش و پرورش به دوششان گذاشته و با رفتن به سمت بحث هاي مهارتي، تغيير روحيه در مدارس، تامين سلامتي بچه ها به خاطر تامين سلامت آينده شهروندان، رسيدگي به آسيب هاي اجتماعي در مدارس که دارد قوت مي گيرد، نياز آموزش و پرورش به تامين بودجه در حوزه هاي فرهنگي، تربيتي و تربيت بدني را بيش از گذشته که در وزارتخانه تاکيدي نيز بر آن نبود، نياز دارد.

از جمله گلايه هاي هميشگي در حوزه فرهنگي و پرورشي، کمبود نيروي مشاوره در مدارس است. مشاوراني که هم هدايت تحصيلي دانش آموزان را قرار است به عهده داشته باشند که يکي از چالش هاي جدي آموزش و پرورش محسوب مي شود و هم مي توانند با رصد دانش آموزان، برگزاري دوره هاي توانمدي براي دانش اموزان و اوليا و بسياري فعاليت هاي ديگر از آسيب هاي دانش آموزي جلوگيري کنند.
در واقع مدرسه اي که اين روزها مشاور نداشته باشد يکي از ارکان مهم در حوزه پيشگيري از چالش هاي بزرگ تر را ندارد و امروزه بسياري از مدارس ما اين نيروها را در اختيار ندارند.
فرزاد سالک نيا از مشاوران با سابقه در مدارس و کارشناس حوزه مشاوره تحصيلي و آسيب هاي اجتماعي در گفتگو با خبرنگار مهر با بيان اينکه پيش از اين نيز بيان کرده ام که متاسفانه آسيب هاي اجتماعي در قشر نوجوانان به مرز هشدار رسيده است، گفت: ما در چند حوزه در ميان دانش آموزان امروز چالش را مي بينيم که واقعا اين چالش ها جز از مسير مشاوران به راحتي قابل حل نيست. يکي از آنها که عموم مردم به آن اشراف دارند بحث هدايت تحصيلي است. اين در حالي است که بحث هدايت تحصيلي اين روزها در متوسطه اول مطرح است و مشاوران را براي اين دوره عموما استخدام مي کنند اما واقعيت اين است که در ابتدايي و متوسطه دوم نيز اين بحث ها مطرح است.
وي ادامه داد: در دوره ابتدايي شايد بحث هدايت تحصيلي به معنايي که در متوسطه اول مطرح است، مورد نظر نباشد ولي اگر ما به استعداديابي نياز داريم، اگر به شناخت هوش افراد در حوزه هاي مختلف نياز داريم، اگر نياز داريم که بچه پيشرفت خود را بسنجد و يا در اين زمينه به او کمک شود، ما به مشاوراني نياز داريم. حالا در مقطع ابتدايي مي گوييم معلمان قرار است اين کار را انجام دهند ولي واقعيت اين است که در مدارس ما که عموما تراکم بالاي دانش آموزي را داريم واقعا چگونه يک معلم مي تواند به ۴۰ دانش آموز هم درس بدهد و هم خدمات مشاوره اي از اين دست؟
اين مشاور بيان کرد: در سن کودکي اتفاقا بحث آسيب ها در حال شکل گيري است که شايد نمودش را در نوجواني ببينيم. خصوصا در ميان دانش آموزان پسر. در واقع سن آسيب عموما در مقطع متوسطه است اما در دبستان ها هم شاهدش هستيم. خصوصا اينکه پايه ششم به دبستان منتقل شده است. ببنيد بايد در مقطع دبستان دفاع هاي کودکان در مقابل آسيب هاي اجتماعي را آموزش دهيم تا مطمئن باشيم يک بچه تحت تاثير همسالان و يا خانواده نابسامان دچار مشکل نمي شود. اگر مثلا بچه مهارت نه گفتن را در دبستان ياد بگيرد، همين مهارت ساده مي تواند جلوي بسياري از اسيب هاي زندگي در فردايش را بگيرد.
سالک نيا گفت: در مقطع متوسطه دوم نيز بسياري از دانش آموزان حتي بعد از هدايت تحصيلي دچار سردرگمي هستند. باز در اين مقطع نزديک کنکور مراکز مشاوره آموزش و پرورش براي کمک دادن به انتخاب رشته کنکور وارد عمل مي شود اما چرا بايد سه سال در اين دوره بچه ها را رها کنيم؟ 
وي با تاکيد بر اينکه همين تعداد مشاور براي مقطع متوسطه اول نيز کم است، تاکيد کرد: شايد خيلي ها گمان کنند، مشاوران در سيستم آموزش و پرورش قابل حذف هستند چون يا والدين از مشاوراني که در بيرون هستند استفاده خواهند کرد و يا اينکه معلمان ساير دروس و اصلا آموزش دروس اهميت بيشتري دارد. ولي اگر مدرسه را همينطور که مي گويند مي خواهيم تبديل به محل زندگي کنيم، نياز به متخصصاني داريم که اين محل را ايمن و دور از هر گونه آسيب نگه دارند يا لااقل آسيب ها را ببينند و هشدار بدهند.
اين مشاور با اشاره به اينکه به کارگيري نيروهاي متخصص روان شناسي و مشاور امروز در مدارس يک انتخاب نيست بلکه يک نياز است، گفت: سن اعتياد در کشور ما پايين آمده است. اختلافات خانوادگي و طلاق اثرش را روي تربيت بچه ها گذاشته است. حتي اين روزها جايي که خانواده ها را مي توان حداقل به صورت پايه اي آموزش هاي حل مساله، برخورد با کودک و نوجوان، و... داد همين مدرسه است. 
سالک نيا با انتقاد از تدريس درسي مانند تفکر در مدارس بيان کرد: ما ۶ ساعت وقت داريم برويم سر کلاس درس تفکر بدهيم. در واقع مهارت تفکر و تصميم گيري در مدارس در يک بازه ۶ ساعته بايد آموزش داده شود. شما ديگر خود درباره اهميت بحث هاي ريشه اي در آموزش و پرورش حساب و کتاب کنيد. 
وي گفت: قطعا مشکل اصلي در بودجه است و براي همين است که جايگاه مشاوران در مدارس داراي ثبات نمي شود. 



 
تعداد بازديد:29 آخرين تغييرات:98/09/09
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر