شنبه 16 آذر 1398 - 10 ربيع الثاني 1441 - 7 دسامبر 2019
صفحه اصلي/سياسي و اقتصادي


 
 


 










 


 












خروجي RSS

ایران؛ تنها تولیدکننده نفت کوره نیم درصد گوگرد در خاورمیانه

ايران؛ تنها توليدکننده نفت کوره نيم درصد گوگرد در خاورميانه

يک مقام مسوول در شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي گفت: نفت کوره مورد نياز ناوگان دريايي کشور طبق استاندارد IMO۲۰۲۰ با حداکثر گوگرد نيم درصد، در داخل کشور توليد مي شود.
سعيد مداح مروج، مدير هماهنگي و نظارت بر توليد شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام اينکه نفت کوره مورد نياز ناوگان دريايي کشور طبق استاندارد IMO۲۰۲۰ با حداکثر گوگرد نيم درصد، در داخل کشور توليد مي شود، گفت: هم اکنون با تدابير انديشيده شده و برنامه ريزي هاي انجام شده، نفت کوره کم گوگرد ( نيم درصد) مورد نياز براي ناوگان دريايي کشور از طريق پالايشگاه هاي اراک و بندرعباس در حال تامين است؛ بنابراين با توجه به اين امر نيازي به واردات نفت کوره کم گوگرد وجود ندارد.

وي در پاسخ به اينکه قيمت کنوني نفت کوره چه ميزان است ، اظهار داشت: قيمت نفت کوره تحويلي به کشتيراني توسط امور بين الملل شرکت ملي نفت ايران بر اساس نرخ بازار فوب خليج فارس تعيين مي شود. گفتني است برخي کشتي ها توانايي مصرف نفت گاز را دارند که در صورت اعلام نياز از سوي شرکت ملي نفتکش و کشتيراني جمهوري اسلامي انواع گريد نفت گاز نيز توسط شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي قابل تأمين است.
اين مقام مسوول افزود: با راه اندازي واحد تصفيه هيدروژني نفت کوره RHU با ظرفيت ۸۰ هزار بشکه در روز در پالايشگاه اصفهان در آينده، نفت کوره کم گوگرد براي مصارف صادراتي نيز قابل تامين است.
ايران تنها توليدکننده نفت کوره کم سولفور منطقه/نفت کوره گران تر از گازوييل!
به گزارش خبرنگار مهر، با عملياتي شدن اين اقدام، ايران به تنها توليدکننده نفت کوره کم سولفور در منطقه تبديل شده است. تمام کشورهاي منطقه نياز خود را از طريق واردات تامين مي کنند که همين روند موجب افزايش قابل توجه قيمت نفت کوره کم سولفور در منطقه شده است تا جايي که در برخي موارد نرخ اين محصول از قيمت گازوييل نيز فراتر رفته است.
بر اساس اعلام سازمان بين المللي دريانوردي، گوگرد سوخت مورد استفاده کشتي ها تا پايان سال ٢٠٢٠ ميلادي بايد به کمتر از ٠.٥ درصد برسد. در حاليکه اکنون گوگرد موجود در سوخت کشتي ها ٣.٥ درصد است؛ در اين بين روسيه، به عنوان بزرگترين توليدکننده نفت کوره جهان خواهان به تعويق افتادن اين تصميم تا سال ٢٠٢٥ ميلادي شده است.
بر اساس پيش بيني‌ها، سهم کشتيراني در انتشار گازهاي گلخانه اي تا سال ۲۰۵۰ ميلادي به حدود ۱۷ درصد مي رسد. اين در حالي است که حدود ۲۰ درصد از سوخت‎هاي توليد شده (به غير از بنزين) در صنعت حمل و نقل دريايي مورد استفاده قرار مي‎گيرند؛ به همين دليل سهم اين صنعت در توليد گازهاي گلخانه اي ۳ درصد دي اکسيد کربن، ۱۵ تا ۱۹ درصد اکسيدهاي نيتروژن و ۴ تا ۹ درصد اکسيدهاي گوگرد است. 
به گفته کارشناسان، تصميم سازمان بين المللي دريانوردي در راستاي انجام فاز دوم کاهش گوگرد موجود در سوخت(بانکر) کشتي ها است. در فاز اول که از ابتداي سال ۲۰۱۵ ميلادي صرفاً در آمريکاي شمالي، درياي شمال، کانال مانش و درياي بالتيک الزامي شده بود کشتي‌ها ملزم به استفاده از سوخت‌هايي شدند که ميزان گوگرد آنها حداکثر ۰.۱ درصد بود. به نظر مي رسد اجرايي شدن اين تصميم، در روند کاهش ۱۳ درصدي فروش بانکر در بزرگترين بندر فروش بانکر در اروپا و سومين بندر فروش بانکر در جهان يعني بندر روتردام که از سال ۲۰۱۱ ميلادي فعال شده بود موثر بوده است.



 
تعداد بازديد:32 آخرين تغييرات:98/09/09
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر