پنج شنبه 1 اسفند 1398 - 26 جمادي الثاني 1441 - 20 فوريه 2020
صفحه اصلي/پزشكي

انواع خواب های مضرر روزانه/ بهترین زمان خواب

انواع خواب هاي مضرر روزانه/ بهترين زمان خواب

متخصص طب سنتي بهترين زمان خواب را ۹ شب تا ۴ صبح دانست و گفت:۵ نوع خواب در روز وجود دارد که خواب در برخي از اين زمانها مفيد و در برخي ديگر مضر است.
ناصر رضايي پور در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد اهميت خواب گفت: خوب و به‌اندازه خوابيدن و استراحت مناسب، يکي از شش اصل ضروري تندرستي از نظر متخصصان طب ايراني است.

وي با اشاره به اينکه بهترين زمان خواب، از آغاز شب تا نيمه‌شب، يعني حدود ساعت ۹ شب تا ۴ صبح است ادامه داد: ارزش هر ساعت خواب از ۹ تا ۱۲ شب را دو تا سه‌برابر خواب پس از نيمه‌شب دانسته‌اند.
اين متخصص طب سنتي با تاکيد بر اينکه حکماي طب ايراني انواع خواب در روز را مضر شمرده‌اند و به جهت اهميت فراوان، براي آنها نام‌هاي جداگانه گذاشته‌اند گفت: عيلوله، خواب بين اذان صبح و طلوع خورشيد است و خواب در اين زمان، پوست چهره را زشت و زرد مي‌کند.
وي افزود: فيلوله، خواب اول روز است که عنوان شده خواب بي‌عقلان است زيرا موجب سردي بدن و کسالت و بي‌نشاطي در طول روز مي‌شود. حيلوله نيز خواب پس‌از ظهر است حيلوله يعني حايل ميان انسان و نماز ظهر و عصر. اين خواب به شرط کوتاه‌بودن (۲۰ دقيقه)، اشکالي ندارد ولي بهتر است از آن پرهيز شود.
ناصري پور غيلوله را نيز خواب حدود نيم‌ساعت پيش‌از غروب دانست و گفت: خواب عصرگاهي موجب کندذهني و حماقت است و فرد را بسيار کسل و بي‌حوصله مي‌کند.
وي افزود: از سوي ديگر خواب از اذان مغرب تا زمان عشاء (حدود دو ساعت پس‌از اذان مغرب) نيز مناسب نيست و بزرگان گفته‌اند پريشاني و فقر مي‌آورد.
اين متخصص طب سنتي تاکيد کرد: قيلوله نيز خواب حدود نيم‌ساعت پيش‌از اذان ظهر تا اذان ظهر است و شرط اين خواب، رعايت الگوي درست خواب شبانه و سحرخيزي است و در اين صورت اين خواب نيم‌ساعته، بسيار مفيد بوده، موجب نشاط و تقويت قواي مختلف بدن مي‌شود.
وي گفت: با اصلاح تدريجي الگوي خواب، نتيجه شگرف آن را در بهبود وضعيت جسمي و کارايي ذهني خود خواهيد ديد. کارهايي که در زمان آخر شب انجام مي‌دهيد را به آغاز پگاه منتقل‌کنيد و اين کار نيز سخت نيست.



 
تعداد بازديد:50 آخرين تغييرات:98/11/26
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر