چهارشنبه 20 فروردين 1399 - 14 شعبان 1441 - 8 آپريل 2020
صفحه اصلي/اخبار فناوري

محور توسعه فناوری های آینده با تلفیق ۴ فناوری

محور توسعه فناوري هاي آينده با تلفيق ۴ فناوري

معاون علمي و فناوري رئيس جمهور گفت: تلفيق علوم نانوتکنولوژي، بيوتکنولوژي علوم شناختي و آي تي محور توسعه فناوري هاي آينده است.
به نقل از معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، دکتر سورنا ستاري در نخستين کنفرانس ملي علوم شناختي و رسانه بيان کرد: يکي از اولويت‌هاي معاونت علمي و فناوري در اين ۶ سال توسعه علوم شناختي بود. ما معتقديم که نانو، بيو، آي تي و علوم شناختي محور توسعه آينده هستند و ما هم بايد اين حوزه‌هاي علمي را در کشور توسعه دهيم.

وي افزود: توسعه اين حوزه‌هاي علمي در دنيا مورد توجه ويژه قرار گرفته است و ما هم بايد با کمک متخصصان داخلي و توانمندي فعالان، اين حوزه را توسعه منطقي دهيم.
به گفته ستاري، تلفيق علوم نانوتکنولوژي، بيوتکنولوژي علوم شناختي و آي تي محور توسعه فناوري‌هاي آينده است.
معاون علمي و فناوري ادامه داد: اگر بخواهيم تعريفي ساده از اقتصاد دانش بنيان داشته باشيم بايد بگوييم در اين اقتصاد نگاه به سرمايه مالي و جيب نيست بلکه نگاه اصلي به جوانان، فکر، ايده و مغزهايشان است.
وي افزود: اقتصاد نفتي فرهنگ غلطي با خود به جامعه تزريق کرده است که بر اساس آن، همه مشکلات با پول حل مي‌شود و در اين اقتصاد هيچ جايگاهي براي تخصص و توان متخصصان و نيروي انساني وجود ندارد.
ستاري تاکيد کرد: در اقتصاد دانش بنيان، ارزش افزوده يعني تفکر و مغز نيروي انساني. در اين اقتصاد، خام فروشي جايي ندارد و به مرزهاي دانش توجه مي‌شود. تحريم‌ها جايي اثر دارد که به خام فروشي روي آورده ايم. اما اين تحريم‌ها به مرز دانش ورود نکرده و اين عرصه از تحريم‌ها مصون مانده است.
رئيس بنياد ملي نخبگان گفت: ايران در حوزه بيوتکنولوژي رشد خوبي دارد و من فکر مي‌کنم اين حوزه علمي در خون ايرانيان وجود دارد.
ستاري با بيان اين که علوم شناختي جزو علوم ناشناخته در دنيا است، گفت: اين علم که به مطالعه مغز، کنترل رفتار، اتفاقات داخل مغز و شناخت احساسات مرتبط مي‌شود يک علم سودمند، ناشناخته و مهم است که بايد براي توسعه اين علم تلاش کنيم.
به گفته وي، معاونت علمي و فناوري آماده فراهم کردن بستر توسعه اين علم به کمک رسانه‌ها است. دانش بنيان‌هاي خوبي در حوزه رسانه هستند که مي‌توانيم از توان آن‌ها براي توسعه علوم شناختي کمک بگيريم. بايد رويکردي علمي به رسانه‌ها باشد و اين عناصر مهم از اطلاع رساني از زدن حرف‌ها و تيترهاي جنجالي صرف بپرهيزند و به دنبال توسعه علم در کشور باشند.
معاون علمي و فناوري گفت: رسانه‌ها بايد نگاهي علمي داشته باشند، يعني آستانه تحمل و نيازهاي جامعه را بشناسند و بر اساس آن عمل کنند. رسانه‌ها بايد از امکانات خود براي توسعه علوم مختلف بهره بگيرند. هوش مصنوعي يکي از حوزه‌هايي است که رسانه‌ها مي‌توانند با کمک آن تبليغات خود را هوشمند کنند و براي هر قشر، هر سليقه و هر فرهنگي در کشور يک نوع تبليغات داشته باشند.
به گفته ستاري، دانش بنيان‌هاي خوبي در اين حوزه هستند که مي‌توانند بازوي توانمند حوزه علمي باشند اگر سلايق مردم را بشناسند و بر اساس نيازها فعاليت کنند. اگر آغوش رسانه‌ها به روي خلاقيت‌ها و نوآوري‌ها باز باشد قطعاً برنده هستند؛ اما اگر با همان شيوه سنتي پيش بروند و از خلاقيت و نوآوري روي گردان باشند محکوم به شکست خواهند بود.
معاون علمي و فناوري گفت: علوم شناختي اگر با رسانه‌ها همراه شود، توسعه خوبي خواهد يافت. اين علوم ناشناخته به کمک رسانه‌ها مي‌تواند خود را به جامعه معرفي کند. البته اين کار به نوآوري نياز دارد.
ستاري گفت: بايد دانش بنيان‌هاي زيادي به اين عرصه رخنه کنند و در صورت نياز، شتاب دهنده‌هايي نيز شکل بگيرد تا در کنار فعالان علوم شناختي بتوانند اين حوزه علمي را توسعه منطقي دهند.
وي ادامه داد: معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري آماده ايجاد اين بستر براي همکاري فعالان علوم شناختي و رسانه‌ها با رويکردي علمي، فناورانه و نوآورانه است. ديگر رسانه‌هاي مجازي قديم مانند اينستاگرام و تلگرام از رده خارج شده اند و اين حوزه به ايده‌هاي نوين نياز دارد. بايد تلاش کنيم رسانه‌هايي خلاق ايجاد کنيم.
معاون علمي و فناوري گفت: اگر علوم شناختي با رسانه‌ها همراه شود، توسعه خوبي خواهد يافت. اين علوم ناشناخته به کمک رسانه‌ها مي‌تواند خود را به جامعه معرفي کند. البته اين کار به نوآوري نياز دارد.



 
تعداد بازديد:153 آخرين تغييرات:98/12/03
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر